Відповідно до Закону України «Про реабілітацію інвалідів в Україні» професійна реабілітація – система заходів, спрямованих на підготовку особи до професійної діяльності, відновлення чи здобуття професійної працездатності шляхом адаптації, реадаптації, навчання, перенавчання чи перекваліфікації з можливим подальшим працевлаштуванням та необхідним соціальним супроводженням з урахуванням особистих схильностей та побажань особи.

Професійна реабілітація (професійний відбір, професійна орієнтація, професійна освіта, професійні підготовка, перепідготовка, перекваліфікація, раціональне працевлаштування) спрямовується на забезпечення конкурентоспроможності інваліда на ринку праці і його трудового влаштування як у звичайних виробничих умовах, так і у спеціально створених умовах праці.

Висновок медико-соціальної експертної комісії з професійної придатності включається в індивідуальну програму реабілітації особи і є підставою для здійснення професійної орієнтації, професійної освіти і наступного працевлаштування з урахуванням побажань (дитини-інваліда - для навчання).

Система професійно-реабілітаційних заходів повинна включати: професійну орієнтацію, експертизу професійних здібностей, підготовку та перепідготовку, трудову адаптацію учнів, атестацію робочих місць.

Проведення професійної орієнтації передбачає низку заходів:

  • з’ясування рівня загальної та професійної освіти учня віком від 15 років;
  • діагностику індивідуальних професійних можливостей;
  • ступінь розвитку пізнавальних функцій;
  • актуальний запас знань, уявлень;
  • ступінь розвитку конструктивно – практичної діяльності, навичок, умінь;
  • психологічна діагностика здібностей;
  • у разі необхідності корекції професійних намірів абітурієнта та членів його сім’ї по відношенню до неї, допомога у виборі відповідної професії;
  • організація професійного навчання за обраною професією.

Основні методи професійної орієнтації:

  • інформування (індивідуальне, групове, масове, безпосереднє (лекція, бесіда), опосередковане (засоби масової інформації);
  • професійне консультування;
  • професійний відбір;
  • анкетування;
  • тестування;
  • різні педагогічні методи.